@article { author = {Momeni, Hassan and Irankhah, Ahmad}, title = {Impacts of Tehran-North Freeway Construction on Peripheral Settlements, Case: Sangan Village (Bagdareh) In Kan-Saleqan District}, journal = {Preipheral Urban Spaces Development}, volume = {1}, number = {1}, pages = {129-138}, year = {2019}, publisher = {iranian association of geography and rural planning}, issn = {2676-4164}, eissn = {2676-4172}, doi = {}, abstract = {Due to the strategic location of the region, its connection to Central Asia and the Gulf from the north to the south, access to the Free Seas, neighborhoods in the land and close ties with the continents of Europe and Africa is always one of the most important ways of international relations. It is therefore important to create the appropriate communication channels. Several projects have been implemented in this area, including the construction of the Tehran-North Freeway, and the periphery, especially the isolated villages in the middle of the Alborz slope, are linked to the main transport arteries and metamorphosis Fast, environmental, economic and social experiences. Therefore, the research question is that what effect the construction of the freeway will have on the Sangan village, the statistical society of the study is made up of families living in Sangan village (Garden of Dareh). Sampling was done using cluster sampling method. For this purpose, cluster random sampling was done. In the preparation of the research questionnaire, 30 indicators were considered, each of the 10 indicators being three categories of sub-criteria: economic stability, economic justice and economic well-being. Data analysis was performed using GIS software. The results of the study showed that in the criterion of economic stability, the index of the effect of freeway creation on rural change and restructuring has the greatest impact. In the criterion of economic justice, the most is the relationship between job satisfaction and living standards, the extent to which social services are expanded, and the rate of use of the Internet. In the criterion of economic welfare, the highest relationship with the indicator of the increase in income of residents is bilaterally.}, keywords = {Freeway,Economic Benefits,Kan-Saleqan District}, title_fa = {اثرات ساخت آزاد راه تهران- شمال بر سکونتگاه های پیرامونی مورد: روستای سنگان (باغدره) در بخش کن- سلقان}, abstract_fa = {ایران به دلیل موقعیت استراتژیک جغرافیایی، اتصال به آسیای میانه و خلیج فارس از شمال به جنوب، دسترسی به دریاهای آزاد، همسایگانی محصور در خشکی و ارتباط نزدیک با قاره اروپا و آفریقا همواره یکی از راههای مهم مواصلاتی بین المللی شناخته می­شود. ازاینرو ایجاد راههای ارتباطی مناسب در آن پر اهمیت است. پروژه های متعددی نیز در این زمینه اجرایی شده که از جمله آن، ساخت آزادراه تهران-شمال است، با بهره­برداری از پروژه مذکور، نواحی پیرامونی به ویژه روستاهای منزوی در دامنه البرز میانی به شریانهای اصلی حمل و نقل مرتبط شده و دگرگونی­های سریع محیطی، اقتصادی و اجتماعی را تجربه می­کنند. بنابراین سوال پژوهش اینگونه مطرح است که ساخت آزادراه چه تآثیراتی بر روستای سنگان خواهد داشت، جامعه آماری پژوهش را خانواده­های ساکن در روستای سنگان(باغ دره) تشکیل می­دهد. نمونه گیری پژوهش، با روش خوشه­ای صورت پذیرفت، بدین منظور از میان خوشه­ها به تصادف نمونه گیری­ بعمل آمد. در تهیه پرسش­نامه پژوهش 30 شاخص لحاظ گردید که هر10 شاخص به صورت 3دسته زیرمعیار؛ ثبات اقتصادی، عدالت اقتصادی و رفاه اقتصادی قراردارد. تحلیل داده­ها با استفاده از نرم افزار GIS انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد در معیار ثبات اقتصادی، شاخص تأثیر ایجاد آزادراه در دگرگونی روستایی و تغییر ساختار بیشترین تأثیر را داراست. در معیار عدالت اقتصادی بیشترین ارتباط بین شاخصهای میزان رضایت از شغل و محل زندگی، میزان گسترش خدمات اجتماعی و میزان بکارگیری از اینترنت است. در معیار رفاه اقتصادی بیشترین ارتباط با شاخص میزان افزایش درآمد اهالی به صورت ارتباط دو طرفه برقرار است. }, keywords_fa = {آزادراه,مزایای اقتصادی,بخش کن- سولقان}, url = {https://www.jpusd.ir/article_113870.html}, eprint = {https://www.jpusd.ir/article_113870_ce290f9d326b1215e5a1c7d8adfb4d3f.pdf} }