The effects of good governance on the viability of urban peripheral settlements in Adran Rural District

Document Type : Original Article

Authors

1 Master of Geography and Rural Planning, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran

2 Master of Geography and Rural Planning, University of Tehran, Tehran, Iran

3 Assistant Professor of Geography and Rural Planning, Razi University, Kermanshah, Iran

Abstract

The purpose of this study is to analyze the effects of good governance on the viability of urban peripheral villages in Adran district. This research is applied and and in terms of method correctional and descriptive-analytical method. The statistical population of the study is 5831 people and 2107 households have been selected from the Adran Rural District. From the total population of the village using Cochran's formula, 365 people were selected as a sample. The instrument was a researcher-made questionnaire. All samples were randomly selected. Cronbach's alpha for the governance variable was 0.87 and the livability was 0.89. The results showed that the status of good governance indicators in Adran rural district is unfavorable (59.2) and the status of livability indicators is somewhat relatively favorable (77.2). Pearson correlation test was used to explain the relationship between the two variables and the results showed that there is a strong relationship between all indicators of good governance and livability.  Among these, the variables of justice-oriented, accountability, law-oriented had the most relationship and the variables of transparency had the least relationship with livability, respectively. It can be said that the observance of justice by local managers using a good governance model has led to equal distribution of facilities and improved livability and increased quality of life in the rural areas of the study area. Transparency among managers should be increased and people should be informed about plans and budget allocations. Finally, according to the results of the research, suggestions were made to help the existing challenges

Keywords


احمدی، منیژه، چراغی، مهدی. 1396. ارزیابی عوامل مؤثر بر تحقق حکمروایی خوب روستایی با تأکید بر عملکرد دهیاری‌ها مطالعه موردی: (دهستان چایپاره بالا، شهرستان زنجان). جغرافیا و برنامه‌ریزی منطقه­ای، 7(4)، 44-33. 
حیدری، ساربان. 1398. ارزیابی الگوی مدیریت محلی روستایی مبتنی بر شاخص­های حکمروایی خوب (مطالعه موردی: شهرستان مشکین‌شهر). جغرافیا و توسعه (87)، 1398.
خراسانی، محمدامین. 1395. تأملی در مفهوم زیست پذیری، شناخت، سنجش و رویکردها. دو ماهنامه پژوهشی در هنر و علوم انسانی­، سال اول، شماره 2.
خراسانی، محمدامین و رضوانی، محمدرضا. 1392. شناخت و تحلیل تفاوت زیست پذیری روستایی پیرامون شهری در شهرستان ورامین. فصلنامه اقتصاد فضا و توسعه روستایی، سال دوم ، شماره 2، 92-71.
رحمانی فضلی، عبدالرضا؛ منشی‌زاده، رحمت‌الله؛ رحمانی، بیژن؛ علی­پوریان، جهانبخش. 1396. تحلیل جایگاه مدیریت روستایی مبتنی بر رویکرد حکمروایی خوب در توسعه پایدار روستایی (مطالعه موردی: مقایسه بخش مرکزی کوهدشت و بخش لواسانات. پژوهش و برنامه‌ریزی روستایی، 6(2)،152-133.
رضوانی، محمدرضا، صباغ پور آذریان، مهدیه، شفیعی، سعید. 1396. نقش بازیگران کلیدی در حکمروایی گردشگری الکترونیکی در ایران، مطالعات مدیریت گردشگری،12(40)، 82-41.
رکن‌الدین افتخاری، عظیمی آملی، جلال، طاهر پور، مهدی، احمد پور، زهرا. 1390. تبیین رهیافت حکمروایی خوب و توسعه پایدار روستایی در مناطق روستایی استان مازندران. پژوهش‌های روستای، 2(4)، 34-1.
زیاری، کرامت الله؛ پوراحمد، احمد؛ حاتمی نژاد، حسین؛ باستین، علی. 1397. سنجش و ارزیابی اثرات حکمروا‌یی خوب شهری بر زیست پذیری شهرها (مطالعه موردی: شهر بوشهر). پژوهش و برنامه‌ریزی شهری، 9(34)، 18-1.
شریف زادگان، محمدحسین؛ قانونی، حسین. 1396. تحلیل رابطه حکمروایی خوب کشورها و کیفیت زندگی شهرها، رفاه اجتماعی،17(66)، 221-185. 
طالشی، مصطفی؛ دربان آستانه، علیرضا؛ موسوی، عارف. 1396. تبیین الگوی فضایی حکمروایی خوب روستایی پیرامون کلانشهر کرج. پژوهش‌های جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، 5(4)، 606-585.
قادر مرزی، حامد؛ احمدی، حسین؛ احمدی، عاطفه؛ جوان، فرهاد. 1397. تحلیلی بر تأثیر حکمروایی خوب در بهبود کیفیت زندگی روستایی مطالعه موردی شهرستان دهگلان. انجمن جغرافیای ایران،16 (58):190-175.
قنبری، سیروس، شایان، محسن، رشیدی، سعیده، ابراهیمی پور، فائزه، رئیسی، محمد کریم. 1398. توان­های توسعه کشاورزی شهرستان داراب و پیش­بینی نتایج آن بر توسعه روستایی. جغرافیا و پایداری محیط، 9(2)، 82-67.
مطیعی لنگرودی، سید حسن، حجی پور، محمد. 1397. الگویی میان کنش سازمان‌های مردم نهاد با حکمروایی مطلوب روستایی (مطالعه موردی: دشت حسین‌آباد غیناب در شهرستان سربیشه. جغرافیا و توسعه، 50(2)، 126-109.
Adisalem M, 2015. The Performance of Good Governance on Land Administration at Local/Woreda Level: The Case of Naeder Adet Woreda, Tigiray Region, Ethiopia. Inter. J. Polit. Sci. Develop. 3(8): 1-11.
Elmenofi, Gehan .A. G, El Bilali, Hamid, Berjan, Sinisa. 2014. Governance of rural development in Egypt, Agricultural Science, 59(2): 285-296
Go, F.M. & Trunfio, M. .2011. E-Services Governance in public and private sector: a Destination Management Organization Perspective, Wien: Springer, pp10 19.
Helliwella, J. F, Huangb, H, Groverc, Sh, Wangd S. 2018. Empirical linkages between good governance and national wellbeing, Journal of Comparative Economics), 46: (1332-1346.
Hammer, J. & Spears, D.2016.Village sanitation and child health: Effects and external validity in a randomized field experiment in rural India, Journal of health economics, 48,135-148.
Hogan, M.C .et al. 2010.Maternal mortality for 181 countries, 1980-2008: a systematic analysis of progress towards Millennium Development Goal 5.The Lancet, 375(9726),   1609-1623.
Mohamad Osman, M, M Bakri, N. I. Bachok, S. Ibrahim, M. & Mohamed, M. Z. 2015. Assessing social welfare department service delivery system towards vulnerable and disadvantages group in Malaysia: case study of Perak. Procedia Environmental Sciences, (28): 418-426.
Woreda Hawzen .2017. Decentralized Good Governance in Rural Land Administration: The Case of, IJEDR. Volume 5, Issue 2. P: 131-142.