The Importance of Indigenous Knowledge in the Development of Suburban Spaces with an Emphasis on Socio-Economic Habitability: Villages in District 19 Of Tehran

Document Type : Original Article

Authors

1 PhD Student, Department of Geography, Faculty of Humanities, Imam Khomeini Yadegar Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.

2 Assistant Professor, Department of Geography, Faculty of Humanities, Imam Khomeini Yadegar Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

Abstract

Today, one of the issues that has attracted the attention of planners is the study of the role of indigenous knowledge in the development and livability of areas. Indigenous knowledge is a part of the national capital of each nation, which includes their local beliefs, values, practices, and ecology Indigenous knowledge is the result of centuries of trial and error in the natural, economic and social environment. In this regard, the purpose of this study is to Analysis of the position of indigenous knowledge in the development of Urban Peripheral areas with emphasis on economic and social livability (Case study: villages in Tehran's 19th region). The present research in terms of descriptive-analytical research method and by nature, research is quantitative and in terms of purpose, it is applied-developmental. Data collection tools to examine the position of rural areas in region 19 in terms of the application of indigenous knowledge in the direction of livability in the form of economic and social criteria, 24 sub-criteria. The descriptive and inferential sections (results related to data analysis) use Gray Relationship Analysis (GRA) techniques and SPSS software. The results of Spearman test showed that there is a significant and positive relationship between indigenous knowledge in the villages of Tehran's 19th region and economic and social livability with the value of Spearman correlation coefficient of 0.751. Also, the results of T-test showed that the economic component was the most affected by indigenous knowledge in terms of livability in rural areas of region 19. The results of Gray Relationship Analysis (GRA) showed that Morteza gard village, with a gray score (0.633), is in the first place in terms of the application of indigenous knowledge in order to improve livability among the studied villages.

Keywords

Main Subjects


احمدی، فاطمه، سجادی، اشرف. 1391. بررسی مؤلفه‌های بازدارنده توسعه پایدار روستایی از دیدگاه کارشناسان، نشریه پژوهش‌های ترویج و آموزش کشاورزی، دوره 5. شماره  3 (پیاپی 19). صص 69-80.
ارفعی، معصومه، زند، آزیتا. 1390. بررسی عوامل مؤثر بر دانش بومی در مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی. پژوهش­های ترویج و آموزش کشاورزی. دوره 4، شماره 3. صص 92-102.
آقاجان­تبار، فریدون، طبری کوچکسرایی، مسعود، محمودی، جلال. 1400. نقش دانش بومی در اشتغال، درآمد افراد محلی و حفاظت از جنگل‌های هیرکانی از دیدگاه ساکنین منطقه واز، شهرستان نور. دو فصلنامه بوم­شناسی جنگل­های ایران. دوره 9. شماره 17. صص 123-132.
بذرافشان، جواد، طولابی­نژاد، مهرشاد. 1395. اثرات دانش بومی بر توسعه دهستان میانکوه شرقی با تأکید بر اقتصاد دامداری. اقتصاد فضا و توسعه روستایی. دوره 5. شماره 18. صص 165-187.
بندانی، میثم، میرلطفی، محمود رضا، کدیور، زری، سنجرانی، زهره. 1394. بررسی و نقش دانش بومی در کشاورزی و جایگاه آن در فرایند توسعه پایدار. همایش ملی عمران و معماری با رویکردی بر توسعه پایدار. فومن.
بوذر جمهری، خدیجه. 1385. دانش کشاورزی بومی جنسیتی و نقش آن در توسعه روستایی، پژوهش زنان. دوره 4. شماره 3. صص 97-116.
جمعه­پور، محمود. 1394. بومی‌سازی در عرصه توسعه روستایی و نقش دانش بومی در فرایند آن. دو فصلنامه دانش­های بومی ایران. دوره 1، شماره 2، صص 50-79.
حاجیلو، فتانه. 1399. عوامل اجتماعی مؤثر با کاربرد دانش بومی زنان روستایی در تولید ارقام بومی سازگار با تغییرات اقلیمی در استان آذربایجان شرقی. همایش ملی کشاورزی و سلامت. جیرفت.
دشتی، سولماز، منوری، سید مسعود، سبزقبایی، غلامرضا، 1387. راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار روستایی با استفاده از ارزیابی توان محیط‌زیست حوضه آبخیز زاخرد، مجله علوم محیطی، سال 6، شماره 2، صص 77-86..
سالنامه آماری استانداری تهران. 1399. استانداری تهران.
شاه­حسینی، علیرضا. 1398. دانش بومی در چنبره تحولات روستاهای پیراشهری مورد: روستاهای کرند و فرور در شمال شهر گرمسار. توسعه فضاهای پیراشهری. دوره1. شماره1. صص 67-82.
طرح جامع شهر تهران. 1395. شهرداری منطقه 19.
عربیون، ابوالقاسم. 1387. شناخت و بهبود وضعیت روستاییان جامه شوران علیا و سفلی با رهیافت ارزیابی مشارکتی روستایی در استان کرمانشاه. پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی رازی. دانشگاه رازی کرمانشاه.
علیایی، محمدصادق، کریمیان، حبیب­االله. 1390. بررسی رویکرد برنامه‌های توسعه روستایی در ایران با تأکید بر نقش و جایگاه دانش بومی، مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران. سال 3. شماره 3. صص 85-101.
عمادی، محمدحسین، امیری اردکانی، محمد. 1381. تلفیق دانش بومی و دانش رسمی؛ ضرورتی در دستیابی به توسعه پایدار کشاورزی. اقتصاد کشاورزی و توسعه. سال 10. شماره 37. صص 11-36.
عنابستانی علی اکبر، انزایی الهه، بهزادی صدیقه. 1395. اثرپذیری الگوی مسکن روستایی از تغییرات فرهنگی و اجتماعی روستاییان مورد: شهرستان نکا. اقتصاد فضا و توسعه روستایی. دوره 5، شماره 16، صص۲۱-۴۲.
کفاش، حسین، طالشی، مصطفی، رحیمی، حسین. 1397. نقش دانش بومی در پایداری منابع آب در جنوب خراسان رضوی مطالعه موردی شهرستان بجستان، دو فصلنامه دانش های بومی ایران مقاله 6، دوره 5، شماره 10، صص 223-274.
گل محمدی، فرهود و طباطبایی، مهدیه و مستقیم، مسعود. 1400. صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در حفظ میراث فرهنگی، دانش بومی، جذب گردشگران، اشتغال و امرارمعاش پایدار مردم روستایی خراسان جنوبی. پنجمین کنگره بین­المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط‌زیست و گردشگری ایران. تبریز.
هادی زاده بزاز، مریم. 1385. مدیریت بحران و کاهش آسیب‌پذیری در برابر بلایای طبیعی. تهران. انتشارات آذر برزین.
وزین، نرگس. 1386. نقش دانش بومی در کاهش آسیب‌های محیطی به نواحی روستایی. مجله رشد آموزش جغرافیا. شماره 79.
وزین، نرگس، رکن‌الدین افتخاری، عبدالرضا. 1391. نقش دانش بومی در حفاظت از منابع آب‌وخاک از دید روستاییان: مطالعه موردی بخش خورش رستم، شهرستان خلخال. فصلنامه روستا و توسعه. دوره 15. شماره 4. صص 91-114.
Appiee tiu, S. 2007. the role of indigenous knowledge in biodiversity conservation: implications for conservation education in papua new guinea. Thesis for the degree of Master of Science, environmental education. New Zealand: university of Waikato.
Azzeh, M; Neagu, D, Cowling, P.I. 2010. Fuzzy grey relational analysis for software effort estimation. Empirical Software Engineering. 15(1). 60-90.
Barnhardt, K. A. 2005. Indigenous knowledge systems/ Alaska native Ways of knowing, Anthropology and Education Quarterly, 36 (1). PP 11-21.
Hill, R, Walsh, F, Davies, J, Sparrow, A, Mooney, M, Council, C.L, Wise, R.M, Tengö, M. 2020. Knowledge co-production for Indigenous adaptation pathways: Transform post-colonial articulation complexes to empower local decision-making, Global Environmental Change. Vol 65. 102161.
Hou, J. 2010. Grey relational analysis method for multiple attribute decision making in intuitionisticuzzy setting. Journal of Convergence Information Technology. 5(10): 194-199.
Jigyasu, R. 2002. Reducing disaster vulnerability through local knowledge and capacity, the Case of Earthquake prone Rural Communities in India and Nepal, Department of Town and Regional Planning.
Kurnio, H, Fekete, A, Naz, F, Norf, C, Jüpner, R. 2021. Resilience learning and indigenous knowledge of earthquake risk in Indonesia. International Journal of Disaster Risk Reduction. Vol 62. 102423
Ping, Y.; Yang, H. 2004. Using hybrid grey model to achieve revenue assurance of telecommunication companies. Journal of grey system. 7(1): 39-50.
Priti, J. 2014. Indigenous Knowledge management in Botswana using ICT applications. concepts and Advances in information Knowledge management, 1(1), PP 167-191.
Syafwina, S. 2014. Recognizing Indigenous Knowledge for Disaster Management: Smong, Ealy Warning System from Simeulue Isiand, Aceh. procedia Environmental Sciences 20, PP 571- 582.
Xie, N.M.; Liu, S.F. 2011. A novel grey relational model based on grey number sequences. Grey Systems: Theory and Application. 1(2): 117-128.
Zhang, N.; Wu, D.; Olson, D.L. 2005. The method of rey related analysis to multiple attribute decision making pro