تحلیل زیست پذیری بافت های فرسوده مسکونی شهری با تاکید بر پیشگیری از جرم و تامین امنیت (مورد مطالعه منطقه 12 شهر تهران)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

معاون پژوهش و فناوری

10.22034/jpusd.2024.364687.1235

چکیده

زمینه و هدف: امنیت از الزامات اساسی کیفیت زیست شهروندان محسوب می شود. منطقه 12 تهران، با پذیرش انواع قومیت ها و مهاجرین برای سکونت، وجود معتادین، متکدیان، کارتن خواب ها، کودکان کار و...، بستری برای ایجاد فضاهای ناامن و افزایش جرم گردیده است. هدف این تحقیق تحلیل زیست پذیری بافت های فرسوده مسکونی منطقه 12 تهران با تاکید بر پیشگیری از جرم و تامین امنیت بوده است.

روش: مطالعه حاضر از نوع«کاربردی» و به روش «کمی-پیمایشی » بوده، برای جمع آوری بخش توصیفی از مطالعات و اسناد کتابخانه ای و بخش تحلیلی با استفاده از روش پیمایشی به شیوه پرسشنامه محقق ساخته پرداخته شده است. جامعه آماری را ساکنان منطقه 12 تهران به تعداد 240909 نفر تشکیل داده که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران تعداد 384 نفر برآورد گردید. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بوده که به صورت تصادفی ساده توزیع و جمع آوری گردیده است. برای تعیین روایی پرسشنامه از سنجه KMO در قالب آزمون تحلیل عاملی استفاده که به مقدار 83/0 و در سطح مطلوبی ارزیابی گردید. برای تعیین پایایی پرسشنامه نیز از آزمون ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید.

یافته ها: ﺷﺎﺧﺺ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ و ﻧﮕﻬﺪاری ﻓﻀﺎ ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﺑﺮ وﺿﻌﯿﺖ ﺣﺎﮐﻢ ﺑﺮ ﺑﺎﻓﺖ ﻓﺮﺳﻮده منطقه 12 تهران را داﺷﺘﻪ و ﺳﺎﯾﺮ ﺷﺎﺧﺼﻬا ﺑﻪ ﺗﺮﺗﯿﺐ اﻣﻨﯿﺖ ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ، ﻗﻠﻤﺮوﮔﺮاﯾﯽ، ﺗﺼﻮﯾﺮ ﻓﻀﺎ، ﻧﻈﺎرت ﻃﺒﯿﻌﯽ، ﮐﻨﺘﺮل دﺳﺘﺮﺳﯽ ﺑﻪ ﺗﺮﺗﯿﺐ وﺿﻌﯿﺖ ﺣﺎﮐﻢ ﺑﺮ اﻣﻨﯿﺖ ﺑﺎﻓﺖ ﻓﺮﺳﻮده منطقه 12 شهر تهران را ﺗﺒﯿﯿﻦ ﻣﯽ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ.

کلیدواژه‌ها

موضوعات